Większość przedsiębiorców na słowo „audyt” reaguje gęsią skórką. Tymczasem jeśli chodzi o audyt strony internetowej – okazuje się, że nie ma się czego bać. A jeszcze dodatkowo można wyciągnąć z niego sporo korzyści.

Czym jest audyt stron internetowych?

Audyt strony internetowej, nazywany także audytem SEO, ma na celu dogłębne przeanalizowanie dostosowania danej witryny do zasad pozycjonowania jej w wyszukiwarkach internetowych (np. Google). Inaczej rzecz ujmując, audyt ten jest zbiorem działań, które pozwalają sprawdzić, na ile badana strona internetowa jest przyjazna dla robotów Google i sprawna pod kątem przydatności do promocji z wykorzystaniem SEO.

Na czym polega audyt?

Należy wiedzieć, że audyt strony internetowej obejmuje zarówno to, co związane jest z samą witryną, jak i to, co znajduje się poza nią, a wpływa na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Te dwa podejścia nazywane są on-site i off-site i każde z nich zawiera zestaw działań, które należy podjąć, by kompleksowo ocenić działanie strony internetowej pod kątem SEO. W przypadku każdej części audytu wykorzystywane są różnego rodzaju narzędzia, ułatwiające pracę takie jak np. Google Analytics czy Google Search Console.

Elementy sprawdzane podczas audytu

Przeprowadzenie audytu składa się z wielu elementów. Jednym z nich jest zbadanie parametrów technicznych witryny – tego, jak szybko się ona ładuje albo czy równie sprawnie działa i wygląda na urządzeniach mobilnych. Z kwestii technicznych kontroluje się także przyjazność adresów URL czy wgranie pliku robots.txt. Sprawdza się także jakość treści, jakie widnieją na stronie – nasycenie słowami kluczowymi, linkowanie wewnętrzne, przypadki ewentualnego duplikowania się contentu. Kolejny element audytu to sprawdzenie struktury strony internetowej – tego, czy jest ona podzielona na nagłówki, opisy itd. Podczas audytu wyłapuje się wszelkie problemy, jakie są związane z witryną – wolne ładowanie, niedoróbki, braki, niespójności.

Odnosząc się z kolei do kwestii niezwiązanych bezpośrednio ze stroną internetową, bada się to, jak działają konkurencyjne witryny, w jakim wymiarze badana strona jest linkowana przez inne oraz w jakim stopniu social media sprawiają, że trafiających pod dany adres internetowy jest więcej. Przede wszystkim sprawdza się także to, jak strona internetowa aktualnie plasuje się w wynikach wyszukiwania – by wiedzieć, od jakiego momentu startujemy i móc potem łatwo zmierzyć, co udało nam się poprawić.

Korzyści z wykonania audytu strony internetowej

Audyt strony internetowej dostarcza nam podsumowanie tego, jak nasza strona jest odbierana przez roboty Google. To dobre wyjście do zmian, które poprawią jej przyjazność dla tych kapryśnych maszyn. Bez audytu nie wiemy bowiem, bo dokładnie musimy zmienić w naszej witrynie by była ona jak najlepiej dostosowana do kryteriów wyszukiwania.

Jeśli audyt wykonywany jest przez agencję SEO, możemy być pewni, że otrzymamy obiektywne, niezależne wyniki. Agencjom zajmującym się audytem internetowym nie zależy na ukryciu błędów, a na ich wyszczególnieniu czarno na białym. Otrzymujemy zatem pełną, rzetelną listę uchybień.

W wynikach audytu powinniśmy także otrzymać informację na temat tego, co robimy dobrze. To także ważna wiedza – umożliwia nam rozwinięcie, a przede wszystkim utrzymanie i niemodernizowanie rzeczy, które aktualnie korzystnie wpływają na pozycję naszej strony internetowej w sieci.

Mając informacje o mocnych stronach i niedostatkach naszej witryny, możemy przejść do zaplanowania zmian na niej tak, by lepiej przyporządkowywała się ona regułom SEO. Dobrze wykonany audyt strony internetowej powinien zawierać propozycję zmian i sposób ich zrealizowania. Jeśli korzystamy z usług agencji wykorzystującej audyt, bądźmy pewni, że dostarczy ona także tych istotnych informacji.

Ostateczne efekty wykorzystania audytu strony internetowej

Witryna, dla której przeprowadzono rzetelny audyt i dostosowano się do jego wskazówek, dokonując odpowiednich zmian, powinna przede wszystkim lepiej wypadać w wynikach wyszukiwania. To prowadzi to zwiększenia ruchu na stronie, a więc pojawiania się coraz to nowych użytkowników, potencjalnie mogących być źródłem przychodów (np. jeśli dokonają zakupów w sklepie internetowym). Utrzymanie strony internetowej staje się tym samym bardziej opłacalne. A większy ruch na stronie to większe szanse na jeszcze wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Audyt strony internetowej otwiera nam zatem drogę do osiągania kolejnych celów związanych z naszą witryną.

Audyt stron internetowych – czym jest i dlaczego warto go zrobić
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here